Robert Pinget
Inkwizytorium

Teatr wewnętrzny 2


Agnieszka Fryz-Więcek 
Didaskalia


     Spektakl ma formę rozmowy. Beznamiętny ton przepytującego kontrastuje z wnikliwością i uporem, z jakim dąży on do ujawnienia najbardziej skrytych tajemnic rozmówcy. Początkowa sytuacja przypominająca rutynowe policyjne przesłuchanie, stopniowo przekształca się w bolesną, jak najbardziej osobistą wiwisekcję, rodzaj życiowego rachunku sumienia.

     Wypowiedzi przesłuchiwanego, przerywane precyzującymi pytaniami interlokutora, to rodzaj głośnego monologu wewnętrznego - z jego niepoprawną składnią, powtórzeniami, skrótami myślowymi. Taki rodzaj tekstu wymaga przyswojenia w sposób doskonały, uwewnętrznienia go, tak by wypływał z ust aktora w sposób niemal organiczny. Andrzej Hudziak świetnie wywiązał się z tego zadania - w jego grze nie odczuwamy najmniejszego fałszu.