Droga artystyczna Tomasza Piaseckiego



Teatr im L. Solskiego w Tarnowie

Najważniejsze role:

  • Kacper w Weselu St. Wyspiańskiego, w reżyserii J. Grudy
  • Beniamin w Białym Małżeństwie T. Różewicza, w reżyserii L. Terpiłowskiego
  • Ted w Świecie tajemnic Cwojdzińskiego, w reżyserii J. Sycza
  • Menelaos w Trojankach Eurypidesa - Sartre'a, w reżyserii J. Andruckiego.

W ciągu dwóch sezonów pobytu w teatrze tarnowskim zagrałem dwanaście ról, wszechstronnie rozwijających emploi. Pracowałem z reżyserami doświadczonymi o uznanej renomie teatralnej i z młodymi, budującymi dopiero swój dorobek. Grałem w siedzibie teatru w Tarnowie oraz w objeździe, stykając się z publicznością o zróżnicowanych oczekiwaniach wobec teatru.


Teatr STU w Krakowie

Udział w spektaklu Ubu Król A. Jarrego w reżyserii K. Jasińskiego, w legendarnej, pierwszej wersji w namiocie z Władysławem Komarem w roli Ubu i we wszystkich następnych z wersjami plenerowymi w Zamościu i scenicznymi w siedzibie.

Udział w spektaklach A. Weltschka:

  • Grand Hotel wg F. Dostojewskiego,
  • Ubu Skowany A. Jarrego,
  • Ziemia, Ziemia wg Greka Zorby - Kazantsakisa.

W teatrze STU nauczyłem się jak pracować na sukces spektaklu dzięki integracji i współpracy zespołu. Miałem również okazję podzielić się swoimi umiejętnościami aktorskimi, prowadząc warsztaty dla stażu teatralnego.


Teatr KTO w Krakowie

Najważniejsze role w spektaklach reżyserowanych przez J. Zonia:

  • Mussolini i Hitler w Przedstawieniu Pożegnalnym P. Millera
  • Każdyznas w spektaklu Do góry nogami wg Czerwonych nosów Bernsa.

Spektakle były grane między innymi na festiwalach we Francji, Niemczech, Szwecji, Szwajcarii, w krajach byłego ZSRR np. w Archangielsku.

W 1989r. powstał spektakl Rewolucja Francuska w Orszaku, wyprodukowany we współpracy z francuskim zespołem Du Prato, pokazywany między innymi w Lille, Dunkierce, Vallancien, podczas obchodów 200-lecia Rewolucji Francuskiej. Byłem współtwórcą scenariusza tego międzynarodowego widowiska.

Pracując w Teatrze KTO miałem okazję zajmować się sprawami organizacyjnymi współtworząc festiwale uliczne w Jeleniej Górze, Krośnie i Krakowie. Poszerzyłem również swoje doświadczenie aktorskie o bezpośredni kontakt z publicznością na ulicy. Grane spektakle wymagały ode mnie wyjątkowej sprawności fizycznej oraz przyswojenia umiejętności cyrkowych, takich jak żonglowanie, akrobatyka. Kontynuowałem również pracę z młodzieżą, prowadząc warsztaty teatralne.


Teatr Satyry Maszkaron w Krakowie

Pracując w Teatrze KTO dostałem propozycję zagrania monodramu, nagrodzonego na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora w Toruniu, Notatki na mankietach M. Bułhakowa w reżyserii A. Weltscha w Teatrze Satyry Maszkaron.

Propozycja ta była początkiem dłuższej współpracy, której efektem były role:

  • Wituś w Skizie G. Zapolskiej w reżyserii A.  Mrożewskiego
  • Janek w Saunie F. Bajona w reżyserii K. Ciciszwilli
  • Inspektor w Człowieku, który przyszedł w piątek A. Watkin w reżyserii J. Chmielnika
  • Doktor Karol Justyński w Porwaniu Sabinek J. Tuwima w reżyserii A. Mrożewskiego
  • Hawkins w Zimorodku W. Douglas Home - reżyseria W. Zientarski
  • Orgon w Szkole mężów Moliera w reżyserii R. Maciąga.

W 1992r. zmierzyłem się z trudną sztuką reżyserii , przyjmując propozycję przeniesienia na scenę Pastorałki Po górach, po chmurach E. Brylla z muzyką A. Zielińskiego. Mój debiut reżyserski zakończył się sukcesem artystycznym i frekwencyjnym. Był to spektakl muzyczny, szczególnie ulubiony przez młodzież.


Teatr Bagatela w Krakowie

Pracę w Teatrze Bagatela rozpocząłem od roli Normana Tate w Oślich latach M. Frayna w reżyserii W. Pokory.

Następnie zagrałem

  • Dziekana w Love Story E. Segala w reżyserii T. Dutkiewicza
  • Doktora Hugo w Dożywociu A. Fredry w reżyserii T. Obary
  • Dezyderiusza w Kikerikiste P. Maara w reżyserii T. Kowalskiego

Wspólnym przedsięwzięciem Teatru Bagatela i Teatru Dialog, który później przekształcił się w Stowarzyszenie Dialog, było Kaczo B. Schaeffera w reżyserii E. Żentary.


Stowarzyszenie Dialog

W Stowarzyszeniu Dialog, którego zostałem wiceprezesem zadebiutowałem jako autor adaptacji Rozmów z katem K. Moczarskiego i Kubusia Fatalisty i jego Pana D. Diderota.

W ramach Grudziądzkiego Sezonu Teatralnego:

wyreżyserowałem

  • Antygonę w Nowym Jorku J. Głowackiego
  • Kubusia Fatalistę i jego Pana D. Diderota

zagrałem

  • Marca w Sztuce Y. Rezy w reżyserii E. Żentary,
  • Moczarskiego w Rozmowach z katem K. Moczarskiego

W sezonie 2000/2001 wyreżyserowałem Emigrantów Sławomira Mrożka grając XX.

Prowadziłem warsztaty teatralne dla młodzieży w Grudziądzu i w Krakowie.

Współorganizowałem kolejne edycje Lata Teatralnego Stowarzyszenia Dialog.

Podczas III Ogólnopolskiego Konkursu na Zagospodarowanie Sezonu Teatralnego wyreżyserowana przeze mnie w Grudziądzu Antygona w Nowym Jorku została uznana przez widzów za najlepsze przedstawienie Konkursu, przyczyniając się do ponownego zwycięstwa w całym Konkursie.

Dwa lata pracy Stowarzyszenia Dialog w Grudziądzu zaowocowało: ożywieniem grudziądzkiej sceny i powrotem do teatru widowni, bardzo pochlebnymi recenzjami krytyki teatralnej oraz wychowaniem, dzięki prowadzonej edukacji teatralnej, licznej grupy młodzieży aktywnie uczestniczącej w życiu teatralnym miasta.