Lilka

o Marii z Kossaków
Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej


Scenariusz i wykonanie:
   Nina Repetowska


     Poezja Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej uważana jest powszechnie za najwybitniejszy przykład "liryki kobiecej" w polskiej literaturze powojennej. Podstawową cechą tej "kobiecości" miałby być przede wszystkim "gorący sensualizm wrażeń, doznań czy emocji przeważający nad intelektualną postawą wobec rzeczywistości. To przeciwstawienie wydaje się dziś jednak nie tylko stereotypowe i uproszczone, lecz przede wszystkim nietrafne. Pawlikowska porównywała się co prawda do chmur i roślin, w jednym z wierszy nazwała siebie "tańczącym kolibrem", w innym - "skrzydlatą mrówką", odwołując się w ten sposób do - można by sądzić - typowego repertuaru "liryki kobiecej". Ale "kobiecość" Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej jest przede wszystkim poetycka rolą, poetyckim medium pozwalającym pytać o sens istnienia, o los człowieka w ogóle. Czyż każdy człowiek nie jest bowiem owym "tańczacym kolibrem", którego Bóg " prędzej czy później nakryje swoją czapką.