Gdyby miarą jej wartości miała być opisana historia, "Lekcja" zmieściłaby
się z powodzeniem w nurcie sensacyjno-kryminalnym, podobnie jak odczytana
w ten sposób literatura Dostojewskiego. Spektakl zrealizowany w ramach
II Grudziądzkiego Sezonu Teatralnego wyreżyserował Edward Żentara, który
gra rolę Profesora, a partnerują mu Karolina Kasprzak i Leszek Żentara.
Jeżeli "Zbrodnię
i karę" można by uznać za jedno ze szczytowych osiągnięć dziewiętnastowiecznej
literatury, to dramaty Ionesco wprowadzają w XXI wiek sztuki. Określane
mianem antyteatru, posiłkujące się surrealizmem i psychologią głębi,
obok dzieł Becketa czy Adamowa tworzą odmienny (nowoczesny) wizerunek
sztuki przesycony sarkazmem i niewiarą wobec racjonalnych sposobów ujmowania
rzeczywistości. Bo jakąż gwarancję mądrości dawał światu ludzki rozum,
który doprowadził do dwóch okrutnych wojen i nieustannie szerzącej się
agresji? Język Ionesco broni się absurdem, groteską, autotematyzmem.
Opisuje zarówno rzeczywistość literacką jak i świat dramatu - dotyka
mechanizmu twórczości, która poprzez irracjonalizm stara się osiągnąć
prawdę, jaką musimy odnaleźć sami w sobie. Jak u Gombrowicza: "od nierzeczywistości
do rzeczywistości". Gdy powiedziałem to jednemu z widzów, który podszedł
do mnie po spektaklu z bezradnym zapytaniem, "co Ionesco chciał przez
to powiedzieć", zamyślił się i po chwili odrzekł - jest w tym chyba
jakaś myśl.
Demoniczny, zaskakujący
widza swoją przewrotnością Profesor, atrakcyjna fizycznie, pełna wdzięku
pensjonarki, delikatnie i z wyczuciem wygrywająca niuanse swojej roli
Uczennica, obcesowy i konkretny do bólu Brat Profesora - to lekcja teatru
i nowego spojrzenia na sztukę.
początek |
dalej
|
|